כמו שאתם כבר יודעים בנוסף לתפקידי כמנכ"ל סי או בי אני גם מרצה בנושאי שילוח בינלאומי בלשכת המסחר. היום נדבר על יבוא ימי מתוך הרצאת המבוא.
יבוא ימי – מבוא
תהליך היבוא מדבר על מטען בארץ מוצא (חוץ לארץ) ומגיע לארץ היעד (לצורך העניין ישראל).
יבוא ימי עובד דרך נמלים ימיים ולפעמים מתבצעת החלפת אניות בתהליך הנקרא שטעון – כפי שנדון בהמשך.
ישנם 4 חלקים עיקריים ביבוא:
- בשלב הראשון מבצעים את ההזמנה מחו"ל של המטען אותו רוצים לייבא. יבואן פונה לספק מחו"ל ומסכם איתו את פרטי עסקת הרכישה.
- לאחר רכישת הסחורה בחו"ל יש לשנע אותה לישראל בתהליך שנקרא שינוע / הובלה ימית. היבואן פונה לחברת שילוח בינלאומית אשר תשנע את המטען ליעד. היבואן מקבל שטר מטען בו מצויינים כל הפרטים אודות תהליך ההובלה הימית.
- לאחר שהמטען הגיע לישראל יש לשחרר אותו מהמכס. כדי לשחרר את המטען יש לעבור את תהליך הכולל: התרת מכס, התרת נמל ופקודת מסירה – מומלץ להיעזר בעמיל מכס או בחברת שילוח אשר מתמחה בביצוע פתרון שירותי כולל.
- שלב מסירת הסחורה ליבואן. ישנן מספר פתרונות של מסירה ליבואן כגון: הבאת הסחורה עד דלת החנות / מחסן , שחרור בנמל היעד ומשם היבואן צריך לדאוג בעצמו לסחורה ועוד.
מיהן חברות אניות המטען הגדולות בעולם ?
Maersk Line – דנמרק
MSC – שווייץ
CMA CGM Group – צרפת
Evergreen Line – טאיוואן
APL – סינגפור
COSCO – סין
Hapag-Lloyd Group – גרמניה
CSCL – סין
Hanjin – קוריאה הדרומית
NYK – יפן
יבוא ימי בהיעדר קו ישיר / שטעון
במידה ואין קו ישיר מנקודת המוצא לנקודת היעד משתמשים בשירות הנקרא שטעון – Transshipment. (כמו שאנו מכירים את מושג ה connection בעולם התעופה). בתהליך השטעון , אניות אם גדולות Mother Vessel מגיעות לנמל גדול בו הן פורקות את המכולות המועמסות עליהן. בנמל זה, אותו נגדיר נמל ביניים – מעמיסים את המכולות על אניות קטנות יותר המכונות אוניות פידר אשר משנעות את המכולות לנמלי היעד.
רוב אניות הפידר המגיעות לנמלי ישראל עושות את דרכן בעיקר מנמל פורט סעיד (מצרים).
קצב פריקת מכולות בישראל עומד על בין 200-400 ביום.
לשאלות נוספות בנושא יבוא ימי אתם מוזמנים ליצור קשר דרך מערכת האתר
שי.