אנחנו ב סי או בי פתחנו את בלוג המכללה הלוגיסטית כדי לעזור לכם להכיר את עולם הייבוא, הייצוא והשילוח יותר טוב. גם כדי לעזור לבעלי עסקים להכיר יותר טוב כיצד מתנהל העולם וגם כדי לעזור ליבואנים המתחילים להכיר יותר טוב את המושגים. גם את הסטודנטים שלי אני מפנה לכאן ע"מ שזה יעזור להם בהיכרות עם עולם זה.
אז בואו נתחיל, נחזור אחורה בזמן לשנות ה 50 של המאה העשרים, מטען כללי הוטען לאניות בצרורות אשר הכילו מוצרים בגדלים שונים.. מטען בתפזורת דוגמת חיטה / פחם היה משונע במחסן האנייה כאשר אינו ארוז ולרוב בכמות גדולה. על הסיפון של האנייה נפרק המטען מן הצרור ואוחסן, חבילה אחר חבילה במחסן האנייה. עבודה זו לקחה זמן רב והצריכה עבודה של סוורים רבים.
1931 – אדם בשם מלקולם מקלין הגה רעיון אשר ייעל את הטענת ופריקת המטען ובכך לחסוך זמן וכוח אדם.
בשנות ה 50 החל תהליך של מיכון מואץ בתחום טעינה ופריקה של מטעני אניות – אך פיתוח זה היה בעיקר בתחום הגדלת צרורות ופיתוח משטחים.
הרעיון של מקלין, לארוז מטען במכולות אחידות – הביא למהפכה בשינוע מטענים. האניות הראשונות שעברו את השינוי היו מכליות T-2 שנקנו מעודפי הצי האמריקאי לאחר מלחמת העולם ה-2 והוסבו לנשיאת מכולות, כאשר הראשונה שבהן 1955 הייתה ה Cliffor J.Rodgers (יכלה להכיל רק 600 TEU ).
אז מה זה בעצם מכולה? Container ?
מכולה היא תיבה גדולה העשויה לרוב ממתכת אותה מטעינים על כלי תחבורה נושאי משאות כגון: משאיות, רכבות ואניות משא.
מכולות היא שיטה להובלת מטען באמצעי תחבורה שונים על ידי שימוש בתיבות אחסון אחידות העומדות בתקן ISO (ארגון התקינה הבינלאומי – ISOTainers ) אותן ניתן להעמיס בשלמות לאניות, קרונות רכבת ומשאיות.
( * במקרה של הובלה מוטסת מדובר ב יאט"א – בכתבות ההמשך)
השימוש במכולות שינה את פני ההובלה הימית והסחר העולמי ובעצם מאפשרות לטעון ולפרוק אניות מכולות בתוך שעות ספורות. (בעבר זה לוקח ימים) .
שינוע סחורות במכולות הביא לעלייה משמעותית ביעילות ההובלה של מטען כללי תוך קיצור של 84% בזמן ההובלה והפחתת עלות ההובלה ב 35%.
90% מן הסחורות כיום (שאינן בתפזורת) העוברות בנמלים, משונעות במכולות.
מושג שחשוב להכיר הוא TEU אשר מגדיר את נפח המכולה לפי יחידות מידה – Twenty foot equivalent אשר שוות לנפחה של מכולה אחידה באורך של 20 רגל (6.10 מטר) , רוחב 8 רגל (2.44 מטר) וגובה 8 רגל ו-6 אינץ' (2.59 מטר) שהם 38.55 מטר מעוקב (לערך).
נכון לשנת 2014 נעו בעולם כ 450 מיליון TEU. ונכון לשנת 2015, אוניות ענק מסוגלות לשאת 18000 TEU (כ פי 30 יותר מ ה Clifford J.Rodgers – אניית המכולות הראשונה שיכלה לשאת רק 600 TEU ) .
השימוש במכולות אחידות השפיע על בניית כלי משאיות וכלי תחבורה אחרים אשר היו צריכים לעמוד בתקני הובלת המכולות.
עם עליית השימוש במכולות סגורות הועלתה גם רמת הבטיחות ובהורדת כמות הסחורות הנגנבות.
חשוב לדעת שמכולות מיוצרות ב 5 מידות אורך אחידות: 20 רגל (6.10 מטר) , 40 רגל (12.20 מטר), 45 רגל (13.72 מטר), 48 רגל (14.63 מטר) ו-53 רגל (16.15 מטר).
עוד שני מושגים שחשוב לנו שכל יבואן בתחילת דרכו יכיר הם FCL ו LCL
FCL – Full Contaniner Load מכולה שלמה שהוזמנה על ידי לקוח אחד ונשלחת בשלמותה.
LCL – Less Container Load – בשיטה זאת מאוחדים מטענים של מספר לקוחות במכולה אחת בנמל המוצא או במסוף עורפי. המכולה ננעלת בנמל ונשלחת לנמל היעד. עם הגעת המכולה לנמל היעד, תרוקן והמטענים יפוצלו לבעליהם. (שילוח מטענים חלקיים)
ליבואן מתחיל חשוב להתחבר עם חברת שילוח כזאת אשר נמצאת בהרבה נמלים ברחבי העולם ויכולה לעזור לו בתחילת דרכו בייבוא מטענים חלקיים. למשל, סי או בי (COB) מסוגלת לייבא מ כ 1000 יעדים ברחבי העולם ולייצא ל כ 720 יעדים.
שיהיה לנו סופ"ש נפלא
ולכל שאלה, אל תהססו ליצור קשר
שי
- אפשר בתגובה לכתבה זאת.
- דרך ה צור קשר באתר
- דרך הלינקדאין