עידן הבריתות החדשות של חברות הספנות במזרח הרחוק
חדשות ששוות התייחסות
לקוחות יקרים,
אם שאלתם את עצמכם מהן "הבריתות החדשות של חברות הספנות" שכולם מדברים עליהם, ולמה פתאום 'אין מקום' למשלוח שלכם, חכו רגע… המידע במאמר זה עונה בדיוק על שאלות אלו.
זה אינו עוד מאמר מקצועי על אחד מהנושאים הרבים הקשורים בשילוח בינ"ל ועמילות מכס. גם בתחום שלנו – למרות השינויים והרגולציות הרבות שאנו כבר רגילים בהם – יש חדשות שניתן לקרוא להן "מתפרצות".
אז בואו נעשה סדר…
מה קרה עד היום במזרח הרחוק?
לאורך השנים בהן התקיים סחר בין סין לבין שאר חלקי העולם, ובין היתר לישראל, היווה השילוח מהמזרח את אחד המעוזים השקטים והרגועים בכל הנוגע לשינויים, בעיות תפעוליות או בעיות של מקום זמין למטענים המיועדים לשילוח. חברת COB שינעה מאות אלפי מכולות וחוותה 1% תקלות לכל היותר.
ומה התחדש או השתנה ממש לאחרונה?
אז הבשורות הטובות הן שהפעם לא 'כולם נגדנו'. השינויים אינם קשורים ביהודים או במדינת ישראל ואנו צריכים ללמוד לקרוא את המפה החדשה של המשלחים בסין, להבין את היתרונות והחסרונות שלהם ולדעת כיצד להתנהל במקצועיות ולא להיפגע.
בסוף אוגוסט 2016 חברת הספנות האנג'ין שיפינג (Hanjin Shipping ) מדרום קוריאה הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל, על רקע תפוקת היתר בתעשיית הספנות לנוכח ההאטה במסחר העולמי.
הבקשה של חברת הספנות השביעית בגודלה בעולם הוגשה לאחר שבנק הפיתוח של קוריאה, הנושה העיקרי של החברה, החליט להפסיק להזרים לה כספים בטענה שהחברה האם לא עושה מספיק כדי לפרוע את החובות, שעמדו בסוף יוני על 5.5 מיליארד דולר. זאת אחרי שכבר הוזרמו לחברה מעל טריליון וון (896 מיליון דולר) שלא הצליחו להשאיר אותה על הרגליים.
66 מהספינות של החברה — שהיו עמוסות בסחורות בשווי 14.5 מיליארד דולר, ובהם מוצרי אלקטרוניקה רבים שהיו בדרכם לארה"ב — נותרו תקועות בלב ים. בנוסף, נמלים ברחבי העולם לא רצו לאפשר לספינות של הנג'ין לעגון בהם, משום שלחברת הספנות פושטת הרגל לא היה כסף לשלם על פריקת הסחורות.
כיצד מנע הממשל את העמקת המשבר והחרפתו?
חובותיה של החברה, אשר עומדים היום על 6.5 מיליארד $, גרמו לממשל הסיני, הטיוואני והקוריאני, לפעול יחד ובמהירות ולמנוע משברים נוספים. הממשל הסיני וחברות הספנות איבדו את האינטרס לממן את התפעול של חברות הספנות ע"מ לעודד כניסה של מטבע זר לסין ולמדינות מזרח אסיה והכריזו שלא יפסידו יותר אפילו דולר אחד ע"מ לכסות עלויות תפעול במזרח הרחוק.
לשם כך כינסו את כל בעלי חברות הספנות שקבלו סובסידיה תפעולית מהממשל והודיעו למנהלים על הצעת הממשל לקצץ % 50 משכרם. המנהלים קיבלו את ההצעה והתוצאה היא לידת 'עידן הבריתות החדשות' שיצא לדרך בתחילת החודש (1/4/17).
מה משמעות העידן החדש ליבואנים מישראל?
- צמצום האניות על הקו
- 'סגירת' האניות לבוקינג ב- 65% מהקיבולת
- שינויים תפעוליים בקווים מכל נמלי מזרח הרחוק
- בריתות ואיחודים של חברות ספנות
ומכאן –
התשובה המתקבלת במערכות כאשר מנסים לרכוש מקום בשילוח היא "אין אפשרות לבצע בוקינג" או "לא נותר מקום". לפי השיטה הסינית – כך יוצרים ביקוש ועליית מחירים…
כתוצאה, יבואנים, חברות שילוח ועמילות מכס מכל העולם וגם מישראל מפעילים לחץ לשילוח המטענים שלהם ללא קשר לעלויות (העיקר שיגיעו…!). הסינים הצליחו להוציא את המחיר מהמשוואה!
מערך הבריתות החדשות מתחלק לשלושה ונראה כמצורף באיור. למעשה, המשמעות הינה איחוד של חברות ספנות באותו הקו (לפי הקבוצות בכל עמודה) כאשר כל החברות בקבוצה 'רכובים' ביחד על אותה אונייה ולכל חברת ספנות מוקצה שטח משלה.
אז מה עושים? כיצד אנחנו ב-COB יכולים לעזור
חברת COB נערכה להתמודדות עם השינויים במזרח הרחוק ולפגיעה מינימלית בלקוחותיה. החברה עומדת בקשר רציף 24/7 עם נציגי המשלחים במזרח במטרה לפתור את בעיות המקום החמורות על האניות. השינויים הצפויים יחולו בכל חודש אפריל 2017 ואף יגלשו לחודש מאי 2017 והם מגובים בחוזרים של חברות הספנות.
אנו ממליצים ללקוחותינו ולכל המעוניינים בשילוח להיערך מראש עם ההזמנות מראש ולעדכן את הספקים לבקש בוקינג 14 ימים מראש .
בין אם אתם לקוחותינו ובין אם אתם רק מתעניינים –
נשמח לסייע בקבלת מידע נוסף והסבר מפורט.
ליצירת קשר עם שירות הלקוחות של החברה: 03-5299880
ליצירת קשר באמצעות הדוא"ל: COB@COB.CO.IL
כמו כן, עומד לרשותכם 24/7: שי חיות – מנכ"ל – 050-2740099
מאת שי חיות
הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.