היטל צפיפות – מה משמעותו בהקשר של שילוח בינלאומי?
היטל צפיפות, מושג מוכר מעולם השילוח הבינלאומי הימי, הינו מעין פיצוי כספי אשר משולם לחברת הספנות אשר מובילה מטען במידה וישנם עיכובים או בעיות בירוקרטיות בנמל היעד, כמו למשל במקרים של שביתה של עובדי הנמל.
את היטל הצפיפות משלם בדרך-כלל היצואן, כלומר אותו אדם אשר ביצע את התשלום בגין שילוח בינלאומי, במטרה לפצות את חברת הספנות על בזבוז נוסף של זמן או משאבים אחרים. עם זאת, אין הגבלה על הגורם אשר משלם את היטל הצפיפות, ובמצבים מסוימים משלם הפיצוי הוא דווקא היבואן, כמו לדוגמה במקרים בהם הוא זקוק לסחורה מיידית וכדאי לו לשחרר את הסחורה.
כמו בכל תשלום אשר מהווה חלק מעסקה, גם היטל הצפיפות הוא גמיש וניתן למיקוח. בנוסף, במקרים בהם צפויים עיכובים או בעיות אחרות בנמל היעד, חשוב לשים לב כי התשלום עבור היטל הצפיפות יהיה הגיוני ותואם את הנסיבות.
היטל צפיפות בישראל – עניין שבשגרה
היטלי צפיפות הינם דבר שבשגרה בנמלי ישראל, ועבור רבים מהווים שיקול חשוב בתכנון עסקאות רבות – ייבוא וייצוא כאחד.
במדינת ישראל ישנם שלושה נמלים בינלאומיים מובילים – נמל חיפה, נמל אילת ונמל אשדוד. מבין השלושה, האחרון הינו הרלוונטי ביותר בכל הנוגע להיטל צפיפות. הסיבה לכך נעוצה במבנה הארגוני של נמל אשדוד, שכולל בתוכו ועד עובדים חזק ודומיננטי, דבר הגורם לעיצומים שונים ולשביתות רבות בנמל. ריבוי השביתות והקשיים הבירוקרטיים מוביל את חברות השילוח, אחת לכמה שנים, להכריז על היטל צפיפות על נמל אשדוד. ההכרזה על היטל הצפיפות מרתיעה יצואנים רבים מלשלוח את מרכולתם לנמל אשדוד, דברר המוביל, בסופו של דבר, לפגיעה בנמל.
אפקט הדומינו – כששביתה בנמל אשדוד מכה גלים עד נמל חיפה
אם חשבתם שהפגיעה בנמל אשדוד היא התוצאה היחידה מההכרזה על היטל הצפיפות, וודאי יעניין אתכם לשמוע על תופעה חדשה ומסקרנת. הסירוב של אותם יצואנים להוביל את סחורתם לנמל אשדוד, הביאם לחפש נמלים חלופיים, מה שהוביל להבנה כי הנמל הנוח מבין השניים שנשארו הוא דווקא נמל חיפה. כתוצאה מכך, נמל חיפה החל לקלוט סחורות רבות נוספות והפך לנמל צפוף בעצמו. הצפיפות הרבה בנמל חיפה גרמה גם היא לעיכובים רבים בנמל, שהובילו לבסוף לתוצאה לא מפתיעה בכלל – חברות שילוח ימי רבות הכריזו על היטל צפיפות גם על נמל חיפה.
מה אתם הייתם עושים? באיזה נמל הייתם אתם בוחרים כיעד לסחר בינלאומי ימי?
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.