ייבוא מדובאי
לא, אין לנו חדשות בעניין, יבוא מדובאי לישראל עדיין נשמע כמו חלום רחוק והאפשרות של ישראלים ליהנות מתוצרי ארצות המפרץ נמצאת מחוץ לתחום. ובכל זאת, תהליכים גיאופוליטים מרחיקי לכת מתרחשים בעולם מדי יום ולכן מומלץ לחשוב כבר היום על יעדי סחר בינלאומי ויבוא מיעדים לא מוכרים… יתכן שבעוד עשור או שניים לא נחפש את הספינר הבא בסין, לא נייבא עוד ריהוט אותנטי מהודו ולא נחפש מכשירי חשמל איכותיים בגרמניה. יתכן ואלו יגיעו היישר מדובאי – המוגדרת כאזור סחר חופשי – ומארצות המפרץ. מי שידע לרקום תהליכים בזמן הנכון ובמקום הנכון עשוי ככל הנראה להרוויח.
דברים שאולי לא ידעתם על דובאי
- דובאי היא נסיכות קטנה במפרץ הפרסי
- השלטון בדובאי הוא עירוב של נשיאות וממלכה. משפחת אל-מכתום השולטת משרה ביטחון רב בקרב האזרחים והכלכלה יציבה ופורחת
- דובאי שייכת לאיחוד האמירויות ושנייה בגודלה (4,144 קמ"ר) מבין 7 האמירויות המרכיבות את האיחוד
- דובאי מוגדרת כאזור סחר חופשי ולא נגבים בה מיסים על הכנסות. ככזו היא משכה השקעות זרות רבות. מיקומה על הדרך בין הודו למערב תורם לשילוח בינלאומי ממנה ואליה וכתוצאה – לפיתוח נמליה
- בשל הכרזתה כאזור סחר חופשי והיעדר המסים על הכנסות הפכה דובאי למרכז עסקי ותיירותי בינלאומי חשוב
- אוכלוסיית המדינה עומדת על שלושה מליון איש בקירוב ושעור גבוה שלזרים מתגורר בה, בעיקר אירופאים
יבוא מדובאי – מה אומר החוק ומה קורה בפועל
החרם הערבי על ישראל, שנכנס לתוקף ב־1948, מחייב שכל העסקים בין ישראל ומדינות ערב יישארו לא רשמיים. יבוא מאיראן, עירק, סוריה ולבנון אסור ונמצא מחוץ לתחום. מדינות אלו נחשבות מדינות אויב וחל איסור לסחור עמן בצורה ישירה או עקיפה. כל מסחר מול חברות במדינות אלו נחשב לעבירה פלילית.
יחסים לא רשמיים מתקיימים עם עומאן, איחוד האמירויות, ערב הסעודית, קטאר, בחריין וכווית. עסקים עם מדינות אלו נותרים מוסתרים ומתבצעים לא באופן ישיר אלא רק באמצעות מתווכים ממדינות אחרות.
עסקים ישראליים, בדגש על חברות, פועלים במדינות המפרץ דרך חברות קש בתחומים כגון אבטחת סייבר, התפלת מים, הגנה על תשתיות ואיסוף מודיעין ובאופן כללי בתחומי הייעוץ השונים. סחורות עדיין לא עוברות בין המדינות באופן גלוי. כל עוד המסחר נעשה לפי תנאי משרד החוץ ואינו עוסק במכירת טכנולוגיות מתקדמות ו/או נשק – הוא מותר.
יבוא מדובאי וארצות המפרץ – פנינו לאן?
העולם שלנו הופך לקטן יותר, נגיש יותר ואין ספק שהסחר עם מדינות כמו דובאי הוא רק עניין של זמן. למדינה עם הסטוקמארקט הכי גדול בעולם יש מה להציע! בוודאי ובוודאי למדינת ישראל.
עם הינתן האות, ולכשיותר הסחר, יצטרכו היבואנים להיערך ליבוא מול יעד חדש ומוטב שיעשו זאת בליווי מקצועי של חברת שילוח בינלאומית אשר תספק את מכלול המידע הנדרש בנוגע להובלה ימית, סוגי מכולות, ביטוח סחורות ועוד ועוד.
מאת שי חיות
הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.