מה משמעות המושג וכיצד הוא נקבע?
היטל דלק הינו מושג מוכר בתחום השילוח הבינלאומי, הנפוץ בעיקר בשילוח ימי ואווירי ובחלק מהמדינות גם בשילוח יבשתי. היטל זה מתאר את התשלום אותו גובה חברת הספנות, התעופה או ההובלה בכדי לפצות על תנודות מחירי הדלק. היטל הדלק הינו בעצם חלק מהתשלום הכולל על השילוח. ההיטל נותן מרווח ביטחון לחברות הספנות, התעופה וההובלה במידה ומחירי הדלק יתייקרו ועלות השילוח תתייקר בהתאם. חשוב להבחין בין היטל דלק לבין הוצאות הדלק הכלולות בתעריף השילוח, הנקבעות על-ידי משקל המטען או נפחו, המרחק בין מדינת המוצא למדינת היעד ועוד.
היטל הדלק יכול להיקבע בהתאם למחיר הדלק במדינת היעד או במדינת המוצא, והתשלום עליו מתבצע בדרך-כלל על-ידי היצואן, אשר ביצע את התשלום בגין שילוח בינלאומי, והוא בתורו גובה את הסכום הנ"ל מהיבואן כחלק מעסקת השילוח. בבואנו לבצע עסקת שילוח, חשוב לשים לב כי היצואן גובה מהיבואן את הסכום המדויק הנדרש לתשלום על היטל הדלק ולא מעבר לכך, משום שבניגוד להיטל הצפיפות, היטל הדלק אינו ניתן למיקוח ועל היצואן חל איסור לקבל מגביית היטל זה רווח כספי.
מושג היטל הדלק בשילוח ימי
נקרא בעגה המקצועית BAF (Bunker Adjustment Factor), כאשר משמעות המונח 'בונקר' הנו דלק אניות. היטל זה רלוונטי בעסקאות ייבוא וייצוא כאחד, הן בשילוח מטענים במכולות מלאות (FCL) והן בשילוח מטענים חלקיים בים (LCL), באמצעות חישוב ההיטל עבור החלק היחסי של המטען במכולה.
מושג היטל הדלק בשילוח אווירי ויבשתי
בשילוח אווירי ויבשתי היטל הדלק נקרא FAF (Fuel Adjustment Factor), וגם כאן הוא נגבה בעסקאות ייבוא וייצוא כאחד.
היטל דלק בישראל – עוגן כלכלי עבור חברות השילוח האווירי והימי
בישראל, היטל הדלק נגבה רק כחלק מעסקאות בתחום השילוח האווירי והימי. עם זאת, בעבר הלא-רחוק חברות הובלה יבשתיות ישראליות טענו כי גם עליהן לגבות היטל דלק, בשל העובדה שמחיר הדלק בתקופות מסוימות נסק לשחקים, ורווחי אותן החברות נפגעו.
היטל הדלק, כך מסתבר, מאפשר מרווח ביטחון כלכלי לחברות הספנות, התעופה וההובלה לא רק כאשר מדובר בתנודות במחירי הדלק, אלא גם במקרים בהם מדובר בהוזלה בדמי ההובלה, כתוצאה מכניסת שחקן חדש ותחרותי לתחום השילוח. לאחרונה, השוק האירופאי וגם הישראלי הושפעו משמעותית מכניסת חברת הספנות החדשה בציר המזרח הרחוק – צפון אירופה הנקראת ONE, שאילצה את חברות הספנות להוזיל את דמי ההובלה הימיים. במקרים אלו, היטל הדלק שגבו חברות הספנות הישראליות "פיצו" על ההוזלה בדמי ההובלה.
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.