תחום השילוח הבינלאומי נחשב לתחום מובנה ומוקפד, הכולל תקנות, חוקים והסדרים שונים, המאפשרים לכלל בעלי התפקידים הרלוונטיים בעסקה, לדעת בדיוק כיצד הדברים מתנהלים. עסקאות סחר בינלאומי כוללות בדרך-כלל רצף פעולות רבות, הן במדינת היצואן והן במדינת היבואן, בהן נדרש בכל שלב לבטח את הטובין ולשלם על ההוצאות השונות הכרוכות בתהליך השילוח.
עם זאת, אין ספק בכך שהסדר והארגון הרב מתאפשרים בעקבות אותה "שפה" מחייבת המתבטאת בין היתר במושגים המקובלים בתחום שילוח בינ"ל, המפרטים וקובעים את תחום אחריותו של היצואן בעסקה. סדר המושגים הבא הינו לפי תחום האחריות, מהאחריות המינימלית לגבוהה ביותר:
היצואן משלם עד לפתח המחסן במדינת היצוא
EXW – Ex Works – מושג זה מביא לידי ביטוי מצב בו היצואן מסיים את התחייבויותיו ברגע שהניח את הטובין בפתח המפעל או המחסן של היצואן במדינת היצוא. מצב זה פוטר את היצואן מתשלום כל מכס יצוא, או טעינה על רכב לשילוח ומהווה מצב של אחריות מינימלית ליצואן.
היצואן משלם עד למסירה לאיש קשר במדינת היצוא
FCA – Free Carrier – מושג זה קובע כי על היצואן להעביר את הטובין לאיש קשר מטעם היבואן הנמצא במדינת הייצוא, האחראי על המשך השילוח של הטובין לעבר היעד המבוקש. במצב זה, על היצואן לשלם ולהיות אחראי על הטובין עד לסיום ביצוע הליכי מכס יצוא והעברת הטובין לחזקת המוביל הבינלאומי.
היצואן משלם עבור הובלת הטובין למדינת היעד
CPT – Carrier Paid To – מושג זה דומה למושג FCA מבחינת זיקת הביטוח, אשר עוברת מהיצואן לחזקת מוביל בינלאומי ברגע מסירת הטובין. עם זאת, מושג זה קובע כי מבחינת התשלום, על היצואן לשלם על השילוח עצמו, בין אם נעשה בדרך אווירית, יבשתית או באמצעות שילוח ימי, עד להגעה למדינת היבואן, ללא שחרור ממכס.
CIP – Carriage and Insurance Paid to – מושג זה כמעט זהה למושג הקודם, ה-CPT, מלבד העובדה שבמצב זה על היצואן לשלם תשלום נוסף עבור ביטוח הטובין מפני נזק או אבדן העלולים להתרחש במהלך השילוח הבינ"ל.
היצואן משלם עבור הגעת הטובין ליעד במדינת היבואן
DAF – Delivered at Frontier – מושג זה נפוץ בשילוח בינ"ל בין מדינות סמוכות, וקובע כי נקודת מסירת הטובין תתבצע בנקודת גבול מוסכמת בין המדינות.
*מושג זה, בניגוד לשאר, אינו מפרט כלל את אחריות היצואן מבחינת תשלום או ביטוח על הטובין.
DDU – Delivered Duty Unpaid – מושג זה קובע מצב בו היצואן מסיים את התחייבויותיו ברגע שהטובין הגיע לנקודת המסירה המוסכמת בינו לבין היבואן במדינת היעד, ללא תשלום מכס או מסים עבור הטובין, וכן ללא תשלום על פריקת הטובין בביתו של היבואן.
DDP – Delivered Duty Paid – מושג זה מחיל את האחריות הגבוהה ביותר על היצואן, וקובע כי בנוסף למה שהוגדר במושג DDU, על היצואן גם לשלם על המסים או המכס הנדרשים על הטובין. ליבואן נותר רק לשלם עבור פריקת הטובין מכלי ההובלה בביתו.
מושגים אלו מקובלים מאוד לשימוש במסגרת עסקאות לשילוח בינ"ל ככלל. עם זאת, עסקאות שילוח המבוצעות דרך הים, הן בייצוא מטענים חלקיים והן בייצוא סוגי מכולות שונות, בדרך-כלל יכללו מושגים אחרים, הבלעדיים לשילוח בינ"ל ימי (פירוט מושגי שילוח בינ"ל ימי)
מאת שי חיות
הכותב הוא יועץ ומומחה בתחום הסחר הבינ"ל, בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח בינלאומי המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.