עלויות הובלה ימית – עד הפרט האחרון
תעריף ההובלה הימית הנו המחיר המוסכם על המוביל וחברת הספנות להובלת הסחורה מנמל המוצא לנמל היעד. תעריף ההובלה מורכב מסכום במט"ח (X) ומיחידות מדידה לפי טון משקל / טון נפח / טון משקל או טון נפח לפי הפדיון הגבוה מהשניים. הכפלת התעריף ביחידות המדידה יקבעו את דמי ההובלה הימית לסחורה הספציפית. תעריפי הובלה אווירית נקבעים בדרך שונה לחלוטין.
לבדיקת עלויות הובלה ימית פנו לחברת שילוח מקצועית
מהם מרכיבי התמחור בהובלה ימית?
מרכיבים ישירים:
- מרחק ההובלה
- תדירות קו ההובלה
- ועוד
מרכיבים הקשורים במטען עצמו:
- סוג המטען וסוגי מכולות
- מכולות Container
- מכולה מלאה – FCL-Full Container Load תעריף אחיד +תשלום שכירת המכולה
- מכולה חלקית LCL-Less than Container Load תעריף ליחידה כפול יחידת נפח או משקל, הגבוה מבניהם Weight/Measurement + דמי שכירות המכולה מחויבים באופן יחסי
- מטען כללי General Cargo
- מטען מיוחד Specific Commodity
- אופן האריזה
קריטריונים נוספים שיש לקחת בחשבון:
- אופי המוצר והסיכונים הקיימים לגבי הובלתו
- היקף הסחר של המוצר והתפלגות המשלוחים לאורך תקופה (העלויות משתנות על פי ביקוש והיצע. כך לדוגמא ככל שמתקרבים החגים בישראל ובסין, וכן כריסטמס כמובן, עלויות השילוח הימי לסין וממנה עולות)
- ערך O.B של המוצר
- עומס הקו בשני הכיוונים (כיוון עמוס / כיוון דליל)
- יחס נפח משקל של המוצר, כאשר הבסיס לחישוב הוא יחס של 1 מ"ק לטון משקל
- דמי ההובלה של סחורות עם מקדם צפיפות גבוה, נקבעים בדרך כלל על בסיס משקל W
- סחורות בעלות יחס נפח משקל גבוה יקבעו על בסיס נפח M
- קבוצת הביניים תקבע על בסיס M/W
עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון:
- היטלים על פי אופי המטען
- היטלי קו / עונת השנה
- היטלים המחושבים כאחוז מדמי הובלת המטען
- הוצאות הכרוכות בטיפול במטען בנמלי הטעינה והפריקה
- עלויות תפעול האנייה
תעריפים חריגים לנמלים בהם נהוג תשלום כמצוין:
- W/M Free Out X $ תעריף הכולל טעינה והובלה בלבד ( הפריקה תשולם בנפרד על ידי היבואן)
- W/M Free In X$ תעריף זה כולל הובלה ופריקה בלבד (הטעינה תשולם בנפרד ע"י השוגר)
- I.O – Free In & Out X$ תעריף הכולל הובלה בלבד
מאת שי חיות
הכותב הוא בעלים ומנכ"ל של חברת COB (סי.או.בי) שילוח המספקת פתרונות מקצועיים לענפי היבוא והיצוא תחת קורת גג אחת באוויר, בים וביבשה, בדגש על הפחתת עלויות ללקוח.